Ezen a videón a sellakpolitúrozás azon fázisa látható amikor a grundolás már készen van, és a politúr réteg növelése történik.
Az első labdát csak spiritusszal töltjük meg, hogy a
legfelső réteget kissé megpuhítsuk, és az összeragadjon az alsó
politúrréteggel.
Fedéskor sellakot kell a már zárt felületre felvinni.
Evégett fokozatosan kevésbé hígított politúrral dolgozunk,
közben adhatunk kevés olajat is hozzá. A fedéshez használt labda
közepes finomságú anyagból készüljön.
A politúrozást úgy kell végezni, hogy ugyanazt a helyet
mindig csak egy bizonyos idő elteltével dörzsöljük ismét át.
Minden helyre egyenletesen, egyenlő mennyiséget kell felvinni.
Különösen a szélekre és a sarkokra kell vigyázni.
Fényezőolajat használjunk, hogy a politúr felszakadását
elkerüljük. Ezt célszerű a labdára adni. Az olaj elterjed a
felületen, és azt elszigeteli a labdától, a labda ezáltal
könnyebben fut.
Ha túl finomra választjuk a labda vásznát, az hamar
eltömődik, kifényesedik. Különösen akkor tömődik el, ha túl erős
politúrral dolgoztunk. Ekkor különösen fennáll a felszakadás
veszélye. A felszakadt felületet szárítani kell, majd át kell
csiszolni. Az utolsó labdát szárazra kell kidolgozni. Legjobb a
felület, ha hosszú száradási szünetekkel többször, de mindig
csak rövid ideig fedünk. Fedés után a felületet legalább 12
óráig száradni hagyjuk, csak utána fényezzük tovább.
Restaurátorok alkotásai, a restaurálás menetének leírása, lépésről lépésre. Leírások, szakmai fogások. Antik bútorok restaurálása, és sellakpolitúrozása.
2014. december 12., péntek
2014. december 10., szerda
Fapácok, bútorokra
Fapácok
A fapácok olyan színezőanyagok, amelyeket oldott állapotban
vagy különféle kötőanyagokban a nemes felületek színezésére vagy rajzolatok,
faerezetek lakkozás előtti készítésére használnak. A fapácok általában lazúr
pigmentek (pl. kasszeli barna, umbra, okker stb.), vagy vegyi úton ható
anyagok, amelyek a fa pórusaiba beszívódva vegyi egymásra hatás révén fejtik ki
színező hatásukat.
Az antik bútorrestaurálás során törekedni kell az eredeti anyagok használata mellett a tartósságra, és a konzerválásra is. Ne alkalmazzanak olyan agresszív vegyi pácot, amely a fát megmarja, és visszafordíthatatlan folyamatot okoz.
A fapácok a következőképpen csoportosíthatók:
a) természetes földfestékek vagy egyéb eredet ű porfestékek, pigmentek,
b) szerves (anilin) színezékek,
c) növényi (esetleg állati), eredetű színezékek,
d) vegyi úton ható fapácok.
a) A természetes földfestékek közül e célra minden lazúr pigment alkalmas. Legelterjedtebb
a kasszeli barna. Ezt 10%-os szódaoldatban tárják fel. Az így keletkezett
termék a diófapác. Ha a kasszeli barnát 20%-os szódaoldattal tárják fel, és a
kapott oldathoz 3...4% vízoldható bázikus kátrányszínezéket (polnigorsin)
adagolnak, a mahagóni fapác keletkezik.
b) A szerves anilin színezékek használata a legelterjedtebb, a bútorrestaurálás során, mert a leggazdagabb
színválasztékot nyújtják. Használatukkor azonban ügyelni kell arra, hogy csak
az egymással vegyileg összeférő tulajdonságú színezékeket szabad keverni, vagy
ugyanazon felületre felhordani.
Az anilinszínezékek, tulajdonságaiktól függően, denaturált
szeszben, acetonban, vízben, lenolajkencékben vagy különféle viaszos emulziókban
oldhatók
fel. Szeszben oldható anilinszínezékek p1. Zappnecht-sárga narancs vörös,
RHODAMIN B extra (vörös), METILVIOLETT B extra stb.
Alkalmazásukhoz a denaturált szeszben előzetesen 3...4%
fehérített sellakot szoktak feloldani. Igen előnyös a lenolajkencében vagy
olajlakkokban oldódó Szudán-színezékek
(Sudanrot, -braun, -gelb, -schwarz, vagyis vörös, barna, sárga és
fekete) használata. Ezek ui. eléggé fényállóak, és az előbbi négy szín
keverékéből szinte bármely színárnyalatú fapác előállítható. Bármely lakkban
oldódnak.
c) Növényi (esetleg állati) eredetű színezékek, ma már
alárendelt jelentőségűek, csak eredeti, muzeális restaurálás esetén használják.. Az anilinszínezékek rendkívül nagy választéka
kiszorította őket.
d) A vegyi úton ható vagy kettős fapácokat úgy használják,
hogy a fa (rendszerint puhafa) előzetesen gyantamentesített felületét különféle
vegyi anyagok oldatával átitatják, majd száradása után, egy másik anyag
oldatával, a kívánt színezéssel járó vegyi reakciót idézik el ő a fa
pórusaiban. Az ilyen pácok tartóssága, fényállósága összehasonlíthatatlanul
jobb, mint az anilin színezékeké. Hátrányuk, hogy újabb színárnyalatúra nem
mindig pácolhatók. Restaurátorok általában nem használják.
Néhány kettős vegyi pác összetétele a következő.
- Világosbarna pác: 5 g pirogallol (vagy csersav) 1 liter vizes oldatával a fa felületét át kell itatni, majd teljes száradás után 10 g káliumbikromát/liter vizes oldatával be kell ecsetelni.
- Sötétbarna pác: a 40 g pirogallol/liter vizes oldatával átitatott fa felületét száradás után 10 g rézklorid/liter vizes oldatával kell ecsetelni, utópácolni.
- középbarna pác: 5%-os kálium-permanganát-oldat,
- vörösesbarna pác: 1 liter 15%-os kálium-bikromát-oldat és 1,5 liter tömény ammóniaoldat (szalmiákszesz) elegye.