2014. június 2., hétfő

1900-as párizsi világkiállítás, 8 magyar bútorai.


A bútornak egészséges józanságra, nem pedig szeszélyes eredetiségre kell törekednie,


mert feladata nem az, hogy hirtelen művészi benyomásokat keltsen a szemlélőben, hanem hogy állandóan szolgálja ura kényelmét. A jó bútor típus, melyet százszor lehet ismételni, s a századik példány ép olyan értékes, mint az első. Az iparművészet céljait nem szabad a művészetéivel összetéveszteni. Művészben lényeges az eredetiség ; iparművészben másodrendű. Művész munkájában első sorban a művész egyéniségét keressük; iparművészeti alkotások ban mindenekelőtt a formai és gyakorlatimegfelelőséget.


EBÉDLŐ.
TERVEZTE: HORTI PÁL
KÉSZÍTETTE: HAJTS JAKAB.

 A modern német ipar művészetnek éppen az eredetiség hajszolása a rákfenéje. A mi kiállításunkon e baj szerencsére alig jelentkezik; úgy szólván az egyetlen Gyalus az, kin az eredetiségnek némi túltengése észlelhető. Általában meg lehetünk elégedve bútorkiállításunkkal. Haladás az egész vonalon ; a magyaros motívumok Ízléstelen halmozása megszűnt, s helyét magyar felfogás foglalta el; mindenütt józanodást, egyszerűségre való törekvést, a „szecesszió"túlhajtásaitól való tartózkodást s szerkezeti tisztulást tapasztalunk. Akik 2014-ben ilyen bútorokkal szeretnének foglalkozni, érdemes antik bútor felújítás-sal foglalkozniuk.

 A kiváló vagy legalább jó szobák egész sorát említettük már, melyekhez még Lingel Károly szép férfi dolgozó-szobáját kell csatolnunk. Külön kiemelendő az asztalosmunka általán magas színvonala. Itt is Wiegand és Hortí szobái járnak elől, melyeknek készítői, Lindner Manó, illetve Mahunka Imre igazán elsőrangút termeltek. Ugyan csak kitűnő munkájával lep meg Mocsay József műasztalos magyar tölgyfából készült, józan egyszerűségű tálaló szekrénye. Gyalus bútorainak asztalosmunkája is elsőrendű.

 Forrás: Magyar Iparművészet. IV. évf. 1901 december. 6. sz.

2014. május 30., péntek

1900-as párizsi világkiállítás, 7 magyar bútorai.

Az Iparművészeti Társulatnak

 A kereskedelemügyi miniszter jóvoltából meg növekedett anyagi ereje lehetővé tette, hogy a maga költségére megfelelő munkákat rendelhessen az egyes iparosoknál. A felületkezelés, sellak politúrozás.

A jelen kiállítás gazdagsága, változatossága részben ennek az örvendetes körülménynek köszönhető.

 S a Társulat vezetősége bebizonyította, hogy tudatában van annak, mi az iparművészet mai állapotában a legfontosabb, a legsürgősebb feladat, midőn első sorban olcsó polgári szobák készítésére fordította gondját. Mert addig, míg a modern mozgalom csupán költséges fényűzési cikkeket tud teremteni, hivatásának csak kisebbik felét oldotta meg. Első sorban, erejének teljes latba vetésével, arra kell törekednie, hogy megfeleljen a mindennapi élet követelményeinek, s kielégítse annak szükségleteit. Csak ha majd megszűnik ki váltságos osztályok privilégiuma lenni, ha majd be tudott hatolni gazdagnak és szegénynek lakába egyaránt; ha a legegyszerűbb bútordarabra csak úgy rá nyomta bélyegét, mint az ezreket érő vázára — akkor válik majd igazán korunk művészetévé. Ennek a célnak elérésére kell most minden tényezőnek össze fognia.
A modern mozgalom lényegével, művészeti felfogásának irányával ez a feladat nem áll ellentétben, sőt annak okszerű folyománya.

A modern iparművészet egyszerűségre törekszik, a szerkezet nyílt kifejezését tartja elsőrendű kötelességének, s ez drága vagy olcsó anyagban egyképpen érvényesülhet.
 Wiegand és Horti szobáján már kiemeltük a konstruktív törekvést. Mennyivel inkább meg kell ennek lennie az olcsóbb szobákban, hogy művészien hathassanak. Ezeknek tisztán világos szerkezetükkel, szép vonalaikkal kell hatniok, mert az olcsó díszítést, a szurrogátumokkal való dolgozást a modern felfogás feltétlenül elitéli.

A kiállítás olcsó szobái nem mind jártak jó nyomon. Raffai és Malomsoky bútorai kissé követelőznek; nem akarják be vallani egyszerű polgári voltukat. Jobb, sőt nagyon jő Bodon Károly hálószobája. Csak el kell hagynunk belőle a feles leges és éppen nem jól ható faragásokat, s szinte mintáját kapjuk a modern, polgári viszonyokhoz szabott, lakásberendezésnek. A szerkezet érvényesülni fog; a nagy vonalak felszabadulnak, s az enteriőr egészének rendkívül kellemes, nyugodt lesz a benyomása. Ez a szoba határozott, s megbecsülésre méltó eredmény.

 Forrás: Magyar Iparművészet. IV. évf. 1901 december. 6. sz.